60-talet
"The swinging sixties", som 60-talet också kallades blev ett glädjefyllt uppror i ljud och färg. Det var pulsen för efterkrigstidens "babyboomers" som var ivriga att skaka av sig resterna av den strama livsföringen och att hävda sin egen personlighet.
I centrum för detta händelseförlopp stod Beatles, fyra killar från arbetarstaden Liverpool. Beatles framgångar ställde nu popmusiken i rampljuset på ett sätt som världen ej skådat innan.
Kulturella drivkrafter, som ungdomens förmåga att att tjäna pengar och nya självförtroende, bidrog. Det gjorde även teknikens framsteg. I början av 60-talet så spelade musikerna under skivinspelningar på samma sätt som de spelade på scen. När det sedan blev möjligt att spela in på flera kanaler, och med hjälp av apparater som kunde förändra ljud, som t.ex. phaser och wah-wah-pedal så kunde man förändra ljudbilden på ett helt nytt sätt.
Efter Beatles legendariska album Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band gjorde fler och fler musiker anspråk på att göra konst. Skillnaden mellan "vanlig" pop, där det primära syftet var underhållning snyggt förpackad i treminuterslåtar, och Rock, där grupper som Cream och Jimi Hendrix var pionjärer, blev plötsligt mycket stor.
I centrum för detta händelseförlopp stod Beatles, fyra killar från arbetarstaden Liverpool. Beatles framgångar ställde nu popmusiken i rampljuset på ett sätt som världen ej skådat innan.
Kulturella drivkrafter, som ungdomens förmåga att att tjäna pengar och nya självförtroende, bidrog. Det gjorde även teknikens framsteg. I början av 60-talet så spelade musikerna under skivinspelningar på samma sätt som de spelade på scen. När det sedan blev möjligt att spela in på flera kanaler, och med hjälp av apparater som kunde förändra ljud, som t.ex. phaser och wah-wah-pedal så kunde man förändra ljudbilden på ett helt nytt sätt.
Efter Beatles legendariska album Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band gjorde fler och fler musiker anspråk på att göra konst. Skillnaden mellan "vanlig" pop, där det primära syftet var underhållning snyggt förpackad i treminuterslåtar, och Rock, där grupper som Cream och Jimi Hendrix var pionjärer, blev plötsligt mycket stor.

Förändringen visades även i upplevelsen av livemusik. I början av 60-talet så var det vanligast att flera artister gjorde en spelning tillsammans där de spelade upp sina "hits". I slutet av 60-talet ersattes detta av rockfestivalerna där Woodstockfestivalen är den mest kända.
Under 60-talet förvandlades populärmusiken från att vara branschstyrd till att bli en mycket friare uttrycksform.
Under 60-talet förvandlades populärmusiken från att vara branschstyrd till att bli en mycket friare uttrycksform.
THE BEATLES
Under 1964 slog The Beatles igenom stort och blev till och med större än vad Elvis varit. En av anledningarna till det kan ha varit det faktum att The Beatles, till skillnad från Rock'n'rollen, inte sågs som något hotfullt. Medlemmarna John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr och George Harrison hade en attraktionskraft som spred sig över olika kontinenter och generationer och deras sound speglade den optimism som hörde samman med framstegen och pånyttfödelsen efter andra världskriget. Till skillnad från rebellerna i USA under 50-talet så hade The Beatles en helt annan bakgrund nämligen från arbetarstaden Liverpool. Det fanns en tydlig balans i deras musik mellan schlagerunderhållning (Ordet shlager kommer från tyskan vilket betyder "något som slår" dvs samma sak som engelskans "hit" ) och ungdomlig energi.
Alla deras tidiga inspelningar, från "Love me do" till den hysterieframkallande "She loves you" var i harmoni med tidens demokratiska instinkter. Under 1967 släppte The Beatles det legendariska albumet Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, en skiva som symboliserade uppkomsten av en ny rockepok. Musiken var nyskapande och innovativ på ett sätt som världen inte hört tidigare.
BOB DYLAN
Ingen gjorde mer för att befria populärmusiken från att betraktas som lågkultur än Bob Dylan. Hans texter kombinerade med hans omisskänneliga röst tog han med sig när han så småningom reste till New York för att träffa sin idol, Woody Guthrie.
Som Martin Scorseses dokumentär "No Direction Home" vittnar om att Dylan i mitten av 1960-talet var en ganska märklig figur. En slags Charlie Chaplin-liknande människa/myt kombinerad med en surmulen slags självsäkerhet som vid en jämförelse fick de brittiska motsvarigheterna att framstå som välvårdade skolpojkar. Efter en turné i Storbritannien 1966 försvann Dylan ur rampljuset efter en mystisk motorcykelolycka och när han gjorde comeback under 1967 med John Wesley Harding var han mer återhållsam men inte desto mindre svårmodig. Detta slog an tonen för resten av Dylans karriär.

Viktiga skivor/låtar och artister att känna igen under 60-talet:
- James Brown "Cold Sweat", "I got You (I feel good)", Papa's got a brand new bag"
- The Beatles "Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band", "She Loves You" "Penny Lane", "Strawberry fields", "Yellow Submarine",
- The Beach Boys
- The Rolling Stones ("I can´t get no) Satisfaction", Jumpin' Jack Flash", "Start me up"
- The Who " Who are you" , "My generation"
- Bob Dylan "Blowin in the wind" , "Hurricane", "Like a rolling stone"
- The Doors " Light my fire"
- Jimi Hendrix " Fire", "All along the watchtower", "Purple Haze" , "Crosstown traffic"
- Jackson 5 "I want you back", " ABC", "Blame it on the boogie"
Övriga musikaliska händelser som är viktiga att känna till:
- Skivbolaget Motown med artister som Supremes, Stevie Wonder, Marvin Gaye,
- Soulmusik med artister som Sam Cooke, Otis Redding, Aretha Franklin, Sly & the family stone, JAMES BROWN,
- Woodstockfestivalen